درمان و پیشگیری از بیماری کم خونی به شیوه طب سنتی

راضیه رضایی 1402/02/25

درمان و پیشگیری از بیماری کم خونی به شیوه طب سنتی

درم

درمان بیماری کم خونی به شیوه طب سنتی و خانگی

فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک طبیب آنلاین

 

چه چیزهایی خون را تشکیل می دهند ؟

ساختار خون :

خون مایعی است که در بدن حرکت کرده و ارتباط شیمیایی بین سلول های بدن را ممکن میکند. همچنین برای آشنایی  بیشتر با عملکرد خون بهتر است موارد تشکیل دهنده آن را بررسی می کنیم و به طور مختصر با کارکرد آنها آشنا می شویم، خون مایعی است که از موارد زیر تشکیل شده است:

1-گلبول قرمز

2- گلبول سفید

3-پلاکت

4- پلاسما

خون با حرکت خود در بدن به جابه جایی اکسیژن ، دی اکسید کربن و مواد غذایی برای تغذیه سلول ها می پردازد. خون همچنین  به تنظیم دمای بدن و یکسان کردن دما در ناحیه های مختلف بدن نیزکمک می کند. وقتی که دمای بدن ما بر اثر ورزش کردن زیاد می شود درحقیقت این اتفاق بر اثر افزایش فشار در خون اتفاق می افتد.

گلبول های سفید گلبول های قرمز و پلاکت ها در مایعی به نام پلاسما شناور هستند. که در ادامه به وظایف هر یک از آنها بیشتر می پردازیم .

در انسان بالغ خون حدود ۸ درصد از وزن کل بدن را تشکیل میدهد معمولاً ۵۵ درصد از حجم خون را پلاسما و ۴۵ درصد آن را سلول های خونی  تشکیل می‌دهند نسبت درصد سلولهای خونی به کل حجم خون را هماتوکریت می نامیم.

بررسی ساختار خون

بررسی ساختار خون

وظایف سلول های خون :

1-گلبول سفید:

گلبول های سفیدی که در خون وجود دارند در دفاع از بدن در برابر عوامل خارجی و میکروبی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. گلبول های سفید این دفاع را به شکل بلعیدن سلول مهاجم و بیگانه و یا ترشح ماده ای به نام پادتن انجام میدهند، پادتن ها موادی هستند که به سلول مهاجم چسبیده و آنها را غیر فعال می سازند.

2- گلبول قرمز :

گلبول های قرمز که به نام ارتوسیت ها نیز خوانده میشوند در انسان و بسیاری از جانوران بدون هسته هستند و از هموگلوبین پر شدند. شکل خاص این سلول ها که از دو طرف مقرر است باعث می شود به راحتی بتوانند تغییر شکل داده و از دیواره باریک ترین مویرگ ها نیز رد شوند.

همچنین این گلبول ها در جابجایی دی اکسید کربن نیز نقش کوچکی را ایفا می کنند آنزیم انیدراز کربنیک ای که در غشای سلول های گلبول قرمز وجود دارد به ترکیب آب و دی اکسیدکربن کمک می کند این آنزیم میزان دی اکسید کربن و pH خون را تنظیم میکند.

بیماری کم خونی و راه های درمان

درمان بیماری کم خونی به شیوه طب سنتی

کم خونی چیست ؟

تعریف  بیماری کم خونی :

وقتی کم خونی داریم سلولهای خونی نسبت به فرد عادی به میزان کمتری در خون وجود دارند و یا اینکه عملکرد خوبی ندارند.

و این میزان کمتر و یاعملکرد کمتر باعث می‌شود اکسیژن خون ما کاهش یافته و بدن ما فعالیت خود رابیشتر کرده، تا بتواند اکسیژن را به تمامی قسمت های مختلف بدن برساند.

عوامل ایجاد یا تشدید کننده بیماری کم خونی :

انگل ها :

مهم ترین راه ورود انگل ها خوردن غذای ناسالم و یا کثیف می باشد.انگل ها پس از ورود به بدن در طولانی مدت در قسمت دستگاه گوارش به خصوص روده ها تغذیه کرده و به این صورت سبب ایجاد بیماری کم خونی می گردند.

خونریزی زیاد :

اگر به هر دلیلی همچون پریود های طولانی در خانم ها و یا زخمی شدن،  یا از دست دادن خون حین عمل جراحی و…. دچار خونریزی زیادی شویم دچار کم خونی شده. و بعد از آن علائم کم خونی را از خود بروز میدهیم.

چای زیاد :

آهن یکی از مواد معدنی است که بدن برای ساخت سلول های خونی از غذا ها جذب کرده و مصرف میکند مصرف چای در طولانی مدت و به مقدار زیاد از جذب آهن موجود در غذا ها جلوگیری کرده و به این طریق یکی از مواد معدنی که بدن برای ساخت سلول های خود احتیاج دارد را کم میکند.و سبب ایجاد بیماری کم خونی میگردد.

تاثیر مغز استخوان در کم خونی:

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم یکی از محل های ساخت سلول های خونی مغز استخوان می باشد، حال اگر به هر دلیل عملکرد مغز استخوان ها بهم بریزد ساخت سلول های خون نیز به درستی انجام نشده و ما دچار بیماری کم خونی میگردیم.

از دیگر مواردی که میتواند سبب ایجاد بیماری کم خونی گردند میتوان به:

ابتلا به بیماری های عفونی(به طور مکرر). عدم تحرکات ورزشی، اغذیه پرحجم ولی کم مغذی، کمبود(آهن، منگنز، مس، ویتامین های گروه B) اشاره نمود.

 

درمان کم خونی چیست ؟

شیو های درمانی طب سنتی

خریدی از دل طبیعت  _ طبیب آنلاین

  روش های درمان بیماری کم خونی با استفاده از طب سنتی :

درمان بیماری کم خونی به وسیله غذاهای دریایی :

غذاهای دریایی به خصوص انواع ماهی دارای مقدار زیادی از مواد معدنی به خصوص آهن هستند و از آنجا که آهن در ساخت سلول های خونی به کار میرود  کباب ماهی در درمان بیماری کم خونی بسیار مفید است.

درمان بیماری کم خونی به وسیله جگر سیاه :

جگر سیاه منبع غنی از ماده معدنی به نام آهن می باشد، از این رو، کباب جگر سیاه در درمان کم خونی موثر است.

 درمان بیماری کم خونی به وسیله گیاه خواری :

گیاهانی همچون ریحان بنفش، اسفناج خام و کاهو دارای ترکیباتی هستند که در درمان کم خونی موثر است. گنجاندن این گیاهان در رژیم غذایی به صورت روزانه برای درمان بیماری کم خونی توصیه میگردد.

از دیگر مواردی که دارای منبع غنی از مواد معدنی برای درمان کم خونی هستند و میتوان از آنها برای درمان بیماری کم خونی استفاده کرد میتوان به: کباب گوشت های کم چربی، ترکیب شیر به همراه عسل و یک قرص مخمر آبجو، شاهی (برای کم خونی دختران زیر بلوغ)، کنجد، ارده مربای (گل محمدی، زردآلو، توت فرنگی، سیب ) و… اشاره نمود.

 

چکیده :

خون از گلبول قرمز ،گلبول سفید و پلاکت ها و پلاسما تشکیل شده و انتقال اکسیژن و مواد غذایی را به سلول های سراسر بدن به عهده دارد همچنین در عمل دفاعی با استفاده از گلبول های سفید نقش آفرینی میکند.

حال اگر میزان سلول های خونی در فرد از حالت نرمال پایین تر باشد و یا اینکه عملکرد خوبی نداشته باشند کم خونی پدید می آید که با مواردی که برای درمان آن در بالا به طور مفصل توضیح دادیم میتوانید در صدد درمان کم خونی خود برآیید .

 

توجه داشته باشید تهیه مواد اولیه طبیعی و ارگانیک در درمان تاثیر بسزایی دارد برای تهیه مواد ارگانیک و درجه یک توصیه میشود از سایت طبیب آنلاین خرید خود را انجام دهید.

کلمات کلیدی

طبیب آنلاین، فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک ، بیماری، کم خونی، خون، طب سنتی، درمان، روش

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.